Jak je to se státním rozpočtem a úspornými opatřeními
Vnímám jako velkou chybu, že tato vláda promarnila politický kapitál, který měla po posledních volbách do Poslanecké sněmovny, který se týkal zejména šance na zásadní reformy skladby státního rozpočtu, kterým lidé v těchto volbách ve své většině dali zelenou. Místo systémového hledání úsporných opatření a relativně optimálního a stabilního daňového systému s jasným výhledem do budoucna v médiích létají cifry výše DPH. Uvedená výše sazby DPH se nemění jen z roku na rok, ale dle mediální prezentace téměř z týdne na týden.
V souvislosti s dosud neschváleným návrhem státního rozpočtu na rok 2013 a s tím související úsporností či naopak neúsporností tohoto návrhu se vedou obsáhlé diskuze. Z odpovědných míst neustále slýcháváme, že tento návrh rozpočtu je úsporný, ale stále v předkládaných návrzích je plánován deficit ve výši kolem 100 miliard korun. Sice je možné, že navrhovaný deficit splní jedno z maastrichtských kritérií, (podíl deficitu státního rozpočtu na HDP menší než 3 %), avšak soukromě se domnívám, že i pro objem veřejných financí je tato částka děsivá. Je třeba zamyslet se nad tím, jak sestavit úspornější rozpočet.
Musím připomenout, že státní rozpočet není otázka pouze jednoho roku a stát by měl mít jasnou představu o rozpočtovém výhledu i pro další období, přičemž v tomto výhledu by se měl alespoň v základních parametrech shodnout s opozicí, aby po každých parlamentních volbách nedocházelo například ke změně daňové struktury a k výraznějším změnám výše daňových sazeb. V souvislosti s tím by si exekutiva po dohodě s většinou opozice měla položit zcela zásadní otázku, tedy jaké role má stát v jednotlivých oblastech veřejného života vlastně plnit. Tyto role a úkoly státu by měly být jasně vymezeny kompetencemi státních orgánů, které jsou upraveny v příslušných zákonech. Následně by tyto kompetence měly být vykonávány pokud možno co nejefektivněji relativně dobře zaplacenými lidmi, kteří by měli podávat odpovídající výkony. Až následně je možno diskutovat o zániku či slučování ministerstev a jiných organizací veřejné správy.
Pokud totiž nebude proveden onen první krok a dojde pouze například ke sloučení dvou ministerstev, pak k faktické úspoře nedojde, neboť kompetence zůstanou a vytvoří se pouze jeden „superúřad“, přičemž nároky na personální s tím související technickou (budovy, energie, apod.) vybavenost fakticky zůstanou a řekněme si upřímně, náklady za sloučení (nové označení budov, hlavičkové papíry, vizitky, zajištění kompatibility systému, atd.) převýší úspory za plat ministra a jeho několik náměstků, v lepším případě i vedoucích sekcí či odborů. Pravdou je, že mediálně to bude působivé, ale fakticky k velké úspoře ani z dlouhodobého hlediska nedojde.
Závěrem si dovolím shrnout, že pokud tedy opravdu chceme „malý“, levný a hlavně efektivní stát, je třeba nejprve provést změnu příslušné legislativy s pohledu kompetencí jednotlivých orgánů státní správy. Samozřejmě nejsem až tak naivní, aby si myslel, že se to může stát ve všech oblastech přes noc a je mi jasné, že postižené agendy budou chrlit stovky a tisíce stran dokumentů, proč zrovna ta která kompetence (a s tím související úřednická místa) je naprosto nezbytná pro další chod tohoto státu. Je jasné, že vláda, která by toto opatření provedla, by musela mít velký kus odvahy. Ale platí jedna modrost, že nejvíc si obvykle vyčítáme to, co ani nezkusíme.
Myslím, že pokud by toto opatření bylo provedeno v konsensu s konstruktivní opozicí, pak by do budoucna mohlo znamenat nejen vyrovnané rozpočty a možnost využít prostředky například na výstavbu dálnic a další investiční projekty, či pomoc opravdu nezbytně nutně potřebným, ale rovněž by tímto krokem mohlo dojít alespoň k částečnému odbyrokratizování života v naší zemi.
Lukáš Korych
Imigranti za hranicemi EU a před hranicemi ČR
V poslední době se poměrně často skloňovaným tématem stala vlna přistěhovalců, směřujících za hranice Evropské unie.
Lukáš Korych
Jak dál se stadionem pod lízátky
Již několik let se v Hradci Králové, občas i celkem vášnivě, hovoří o výstavbě nového fotbalového stadionu, avšak realizace bohužel zatím silně pokulhává. Tento projekt zároveň provázejí debaty o tom, zda součástí výstavby stadionu má či nemá být obchodní centrum. Finální tečkou v poslední době pak bylo odstoupení investora od výstavby fotbalové arény.
Lukáš Korych
Razie na Úřadu vlády aneb co to znamená
Včerejší den mediální téma, týkající nenarozených paterčat a následně povodní zastínila nová kauza a to policejní razie na mnoha místech České republiky, včetně Úřadu vlády. V současné době se dozvídáme a ještě budeme dozvídat, co vedlo orgány činné v trestním řízení k tak razantnímu zásadu v nejvyšších patrech české veřejné správy, potažmo politiky, avšak opozice již halasně deklaruje, že je třeba, aby ministerský předseda podal demisi, byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna a vypsány nové volby.
Lukáš Korych
Jak se točí a budou točit peníze Evropské unie
V souvislosti s některými kritickými ohlasy na můj předešlý příspěvek „Evropské prostředky a jak je využít“, považuji za nutné některé své názory blíže vysvětlit. V obecné rovině rozhodně nejsem příznivcem dotací, neboť zcela evidentně „pokřivují“ trh a vedou k preferenci pouze určitých odvětví či oborů. Na druhou stranu jsou oblasti, které se bez dotací těžko obejdou. Podle mého názoru však dotace obecně nejsou vhodné k podpoře podnikatelského prostředí, přičemž v této oblasti by mělo docházet spíše k vytváření příznivého podnikatelského prostředí a ke snižování zbytečné administrativní zátěže.
Lukáš Korych
Evropské prostředky a jak je využít
V médiích se co chvíli objeví článek či reportáž o problémech s čerpáním prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie. V souvislosti s těmito debatami se neustále hovoří o tom, jak efektivně Česká republika z těchto fondů čerpá, avšak pod pojmem efektivita bývá často prezentováno kvantitativní kritérium čerpání prostředků EU. Efektivita čerpání těchto prostředků má však jeden mnohem důležitější aspekt a to skutečnost, na jaké konkrétní projekty peníze směřují a zda tyto projekty mohou zejména ze středně a dlouhodobého hlediska zvýšit ekonomickou či sociální úroveň České republiky a její konkurenceschopnost v globalizovaném světě.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok
Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...
Prodej rodinného domu 132 m2, pozemek 655 m2
Těšetice, okres Znojmo
7 495 000 Kč
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 716x